KLÍMARENDSZER KARBANTARTÁS
A klíma, az a berendezés az autónkban, ami folyamatosan képes az
utastér hőmérsékletének szabályozására, jellemzően hűtésére. A rendszer
működtetése egyszerű, tulajdonképpen egy gomb megnyomásával már
indítható is a hűtés. A kapcsoló segítségével egy szivattyút indítunk
be, ami hűtőközeget juttat a klímarendszer elemein keresztül az
utastérben lévő belső elpárologtatóba, ami hőt von el az utastérből,
ezáltal csökkenti annak hőmérsékletét. A klímarendszer sok területen igényel karbantartást, ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.
KLÍMATÖLTÉS
Teljesen természetes dolog, hogy a klímaberendezés az idő előrehaladtával veszít hatásfokából. A hűtőközeg, vagy pongyolán fogalmazva: klímagáz, természetes úton elszökik a klímarendszerből, így érdemes szezononként leellenőrizni a hűtőközeg mennyiségét. Vállaljuk R134a típusú hűtőközeggel ellátott klímarendszerek feltöltését, karbantartását.
KLÍMA NYOMÁSPRÓBA
Előfordulhat, hogy az utolsó klímatöltés óta feltűnően kevés a hűtőközeg mennyisége, esetleg teljesen üres a rendszer. Ebben az esetben vállaljuk a klímarendszer nyomáspróbáját, amely egy tömítettségi teszt, és segítségével megállapíthatjuk, lyukas-e a rendszer és ha igen, nagyban segít behatárolni a problémás területet.
UTASTÉR / POLLENSZŰRŐ CSERE
A
klímaberendezés pollenszűrőjének nehéz dolga van: kiszűri a levegőből a
port, a szennyeződéseket és a polleneket - az óránként akár 300 m3
kívülről beáramló levegőből is. így könnyen elképzelhető, hogy
hozzávetőlegesen 1 év elteltével telítődik és cserére szorul. A rosszul
karbantartott klímaberendezések elpárologtatója a szellőztetőrendszer
részét képezi és az esetek nagy részében a műszerfal alatt, sötét és
nyirkos környezetben helyezkedik el. A baktériumok, gombák és a
mikroorganizmusok itt ideális élettérre találnak. A kórokozók ezután a
szellőztetőrendszeren keresztül bejutnak a jármű utasterébe. érzékeny
embereknél allergiás reakciókat váltanak ki - tüsszögést, köhögést és
könnyező szemeket. Ezért ne várjon a karbantartással, míg a kellemetlen
szagok drámai módon hívják fel figyelmét az egészségét fenyegető
veszélyekre. Hisz már az elpárologtató rendszeres fertőtlenítése is
megoldja a problémát: tartósan elpusztít minden kórokozót, a
klímaberendezés pedig továbbra sem veszélyezteti egészségét. A képen egy régi (igen, sajnos még ennél is tud rosszabbul kinézni egy csere érett utastérszűrő), és egy új szűrő látható összehasonlításképp.
KLÍMARENDSZER / UTASTÉR FERTŐTLENÍTÉS
Ebben az esetben az egész autó utasterét fertőtlenítjük. Klímafertőtlenítő berendezésünkkel ózont juttatunk a gépkocsiba, amit a klímarendszerrel folyamatosan keringetünk. Az ózon az elérhetetlen részeket is fertőtleníti. A kárpitokban esetlegesen előforduló atkákat elpusztítja. A vírusokat, baktériumokat, gombákat maradéktalanul elpusztítja, és megelőzi azok újbóli kifejlődését. A biztonsági övről, a gombokról, a kormánykerékről, a váltógombról, stb. mind-mind megöli a kezünkkel bejuttatott fertőzéseket is. Az ózont már a fogászatban is használják. Az ózon az egyik legerősebb fertőtlenítő anyag, ami 600-3000-szer hatékonyabb fertőtlenítő hatású, mint a klór. Minden mikroorganizmust, mint például baktériumok, vírusok, penész, gomba, elpusztítja, megsemmisíti.
Fontos megjegyezni, hogy a klímafertőtlenítést minden esetben utastérszűrő cserével együtt érdemes alkalmazni. Az utastéri szűrők éppen azt tartják magukban, amit Ön nem szeretne belélegezni: a levegőben található káros anyagokat:
- port,
- virágport,
- a kipufogógáz káros összetevőit,
- valamint sok ezer egyéb más baktériumot.
Az utastérszűrők hagyományos és aktívszenes kivitelben egyaránt elérhetőek (ez utóbbi anyag képes magában tartani a kellemetlen szagú, illetve mérgező gázokat).
FONTOS! Ajánlott az utastérszűrőt minden 12.000 km megtétele után, vagy szezononként (évente) cserélni. Különösen a tél végén javasoljuk a szűrő cseréjét, mivel az őszi-téli szezon alatt összegyűlt szennyeződés és nedvesség ideális táptalajt biztosít a baktériumoknak és a gombáknak, ami az utastéri levegő jelentős minőségromlását okozhatja.